Menu

Sukupuolten jakautuminen ja syrjintä teknologian kehityksessä

Teknologiaa markkinoidaan sekä miehille että naisille erikseen ja yhdessä, yhteiskunnille ja valtioille sukupuolesta piittaamatta.

  • Naisille suunniteltu teknologia

Teknologian uudet tuotteet ja keksinnöt kehittyvät jatkuvasti ja osa näistä onkin suunnattu enimmäkseen naisille, edesigned for women Technologyrityisesti markkinoinnin suhteen. Suurin osa kodin arkea helpottavista laitteista markkinoidaan hymyilevän äidin tai tyttöystävän kera ja esimerkiksi kokkaustarvikkeet ovat lähes kokonaan naisten kuluttajamarkkinoille suunnattuja. Sama koskee erilaisia naisten hygieniatuotteita ja esimerkiksi koristus ja somistus esineitä ja keksintöjä.

  • Miehille suunnattu teknologia

Pelkästään naisille suunnattua teknologiaa löytyy paljon, mutta sama koskee myös miehiä. Miehille markkinoidaan henkilökohtaisen hygienian välineitä ja erityisesti uusimpia elektronisia välineitä. Kuluttajina miehet ostavat enemmän itselleen esimerkiksi televisioita ja muuta huipputekniikkaa. Joululahjaksi miehille suositellaan ostettavaksi esimerkiksi aurinkolasit, joissa on myös hands free toiminto ja autojen uusista ominaisuuksista kiinnostuneet ovat suurimmaksi osaksi tämän sukupuolen edustajia. Miehet ovat myös alttiimpia kokeilemaan uutta teknologiaa ja ostamaan sen vain uteliaisuudesta. Suurin osa kodin turvallisuuden laitteista markkinoidaan enimmäkseen miehille.

  • Yhteinen teknologia kodeissa

Molempien sukupuolien edustajille löytyy omat laitteensa ja keksintönsä, mutta näitä markkinoidaan myös molemmille yhdessä. Esimerkiksi pariskunnille ja perheille on omat arkea helpottavat tuotteet, joiden ostopäätöksen pari tekee yleensä yhdessä. Elektroniset kuvataulut voivat tyydyttää molempien laskelmoidut kuluttajan tarpeet, se tarjoaa naiselle esineen jolla sisustaa ja miehelle teknologian uusinta koneistoa. Samalla perhe voi laittaa yhteiset kuvansa näkyville ja ihailla tyytyväisinä yhteisen ostopäätöksen lopputulosta. Ikääntyneille ihmisille markkinoidaan apuvälineitä jotka sopivat sekä naisille että miehille, tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi korotettu wc istuin tai kulkemista helpottava rollaattori.

  • Yhteinen teknologia yhteiskunnassa ja julkisilla paikoilla

Valtioiden, kuntien ja julkisilla paikoilla käytettävä teknologia on tarkoitettu molempien sukupuolien käyttöön, eikä se erota niitä omiksi ryhmikseen. Esimerkiksi bussipysäkkien elektronisista näytöistä on kaikille hyötyä. Liikuntarajoitteisille tai muuten erityistarpeita vaativille kansalaisille on myös omat teknologian tuotteet julkisilla paikoilla nähtävissä. Näitä ovat esimerkiksi liikkumista helpottavat hissit ja invavessojen avunpyyntö nappi. Nämäkään eivät huomioi sukupuolta vaan ihmisiä erilaisten tarpeiden ryhminä.

  • Teknologia alana

Yksi teknologian suurimmista ongelmakohdista sukupuolisyrjinnässä on naisten työllistyminen alalla. Ja vaikka työpaikka löytyisikin, ylenemismahdollisuudet heikkenevät sitä mukaa, mitä ylemmäs yrityksissä kohotaan. Tämä on ollut laajalti keskusteluissa koluttu aihe, johon teknologian useat suuret yritykset ovat yrittäneet panostaa.