Menu

Miksi ihmiset haluavat uusimmat teknologian tuotteet?

Uusi teknologia on aina kiehtovaa, varsinkin kun se sisältää parempia toimintoja arjen avuksi. Näin saadaan jo valmiiksi helpotettu elämä vieläkin tehokkaammaksi ja helpommaksi. Uusimmat laitteet tuovat myös iloa arjen askareisiin.

Täysin uudet keksinnöt voivat jopa ennenkuulumattomalla tavalla mahdollistaa uusia asioita ja elämyksiä, tässä vaiheessa kuluttaja on uuden tuotteen lumoissa herkästi. Jos vaihtoehtona on ostaa edullinen tietokonepöytä, jossa on hyvällä tekniikalla toimiva nostovipu tai uusi älykäs työpöytä joka vastaa käyttäjänsä puhelimeen, säätää tason automaattisesti käyttäjän pituuden ja liikkeiden mukaan ja lähettää faksit äänikäskyllä, on valinta usein uudempi tuote kaikilla lisämausteilla.

Suurin osa uusista laitteista hankitaan kuitenkin syistä, joilla ei ole välttämättä niinkään tekemistä tuotteen ominaisuuksien kanssa:

  • Tekniikan tuotteita käytetään pönkittämään omaa egoa ja statusta.

Uutena ostettu tuote tuo myös useille kuluttajille intoa ja ylpeyttä, koska kaikilla ei tällaista laitetta vielä ole. Kilpailuhalu on kovaa sekä yritysten että kuluttajien parissa ja vain parhaat sekä uusimmat tuotteet kelpaavat tähän.

Tämä myös nostaa tietyissä ihmisryhmissä yksilön arvoa.

  • Elämän helpottaminen

Kuluttajat ostavat tekniikkaa täyttämään tiettyjä tarpeita ja jos tämä tarve on mahdollista ostaa parempana, niin että se suoriutuu tehtävästä laadukkaammin, nopeammin tai tehokkaammin, kuluttaja päättää ostaa sen helpottamaan arkeaan.

  • Positiiviset tunteet

positive emotionsUusista tuotteista haetaan ilon tunnetta tai sitä käytetään apuvälineenä todellisuudesta pakenemiseen. Uusimmat tuotteet takaavat uudenlaisen kokemuksen ja koska vanhoihin toimintoihin on jo totuttu, vain uusi laite saa saman innostuksen aikaan.

 

  • Mainosten uhrit

Olemme tiedostamattakin herkästi joutuneet mainosten uhreiksi. Kukaan ei usko mainosten houkuttelevan heitä tai vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä, mutta silti mainontaan käytetään miljardeja euroja joka vuosi. Jokaisesta mainoksesta löytyy sama viesti, elämäsi muuttuu paremmaksi jos ostat sen mitä me myymme. Kun tämän mantran kuulee tarpeeksi monta kertaa erilaisista kanavista, sitä alkaa uskomaan. Vain harva ei halua elämästään parempaa.

  • Kateus

Harva haluaa myöntää ostaneensa kalliin tuotteen vain sen takia että oli kateellinen naapurin uudesta televisiosta. Näin kuitenkin käy usein ja mitä kauemmin vertaa omaa vanhempaa mallia siihen uudempaan, sitä kauheammin tuote näyttää päivittämistä tarvitsevan.

  • Olemme itsekkäämpiä kuin myönnämme

Kateus ja ahneus ovat osa ihmisiä ja tarve saada lisää näkyy kaikessa kulutuksessa. Ihmisillä on myös äärettömän taitava tapa ympäri puhua itsensä tai saada itsensä uskomaan että tietty asia tai tuote tekee heidät onnelliseksi.